غیرفعال کردن پلیرهای HTML5 در فایرفاکس

مدت زمان زیادی از تست پلیرهای HTML5 به جای پلیرهای فلش در یوتیوب می‌گذرد و روز به روز ویدئوهای بیشتری در یوتیوب یافت می‌شود که می‌تواند بدون نیاز به فلش و با کمک HTML5 و البته تحت پسوند Webm پخش شود. اما شاید شما هم به مشکلی که من با ویدئوهای HTML5 برخورد کرده‌ام برخورد کرده باشید و آن توقف لود ویدئو در صورت Pause کردن آن است.
من هروقت قصد دیدن ویدئویی در یوتیوب را دارم آن را از ابتدا Pause می‌کنم و پس از اینکه کامل لود شد دگمه پلی را می‌زنم و ویدئو را تماشا می‌کنم اما این عادت در ویدئوهایی که با HTML5 پخش می‌شوند خود به خود به سمت ترک شدن پیش می‌رود زیرا وقتی شما یک ویدئوی HTML5 را Pause می‌کنید ویدئو تا انتها لود نمی‌شود و مثلا ۲ یا ۳ دقیقه از آن لود می‌شود و تا وقتی روی پلی کلیک نکنید ادامه ویدئو لود نخواهد شد. مسئله اینجاست که با توجه به سرعت کم اینترنت ما در ایران اگر بخواهید با ساز HTML5 برقصید بایستی تا انتهای ویدئو چندین بار آن را Pause کرده تا چند دقیقه از آن لود شود سپس دوباره پلی کرده و به همین نحو تا انتهای آن پیش بروید.
از دیگر مشکلات پلیرهای HTML5 پخش کند ویدئو در آنها نسب به پلیرهای فلش است بخصوص در کامپیوترهایی که قدرت سخت‌افزاری قوی و به‌روزی ندارند.
اما یوتیوب در آدرس youtube.com/html5 به شما این امکان را می‌دهد که بطور کامل از حالت تست ویدئو با HTML5 خارج شوید و همه ویدئوها را به صورت پیش‌فرش با پلیر فلش تماشا کنید اما این میان باز هم ویدئوهایی هستند که بطور ناخواسته با HTML5 پخش می‌شوند و دردسر بالا را برای ما ایجاد می‌کنند.
برای حل دائمی این مشکل راه حلی را رضا در توییتر به من پیشنهاد کرد که بد ندیدم آن را در وبلاگ منتشر کنم تا بکار کسانی که مشکل مشابه من را دارند نیز بیاید. متأسفانه این روش مختص مرورگر فایرفاکس است و برای سایر مرورگرها هرچقدر در گوگل جستجو کردم راهی یا افزونه‌ای پیدا نکردم.

و اما در فایرفاکس این دستورالعمل را دنبال کنید:

  • عبارت “about:config” را در نوار آدرس فایرفاکس وارد کنید
  • در لیست بلند بالایی که می‌بینید عبارت “media.webm.enabled” را بیابید
  • روی آن دو بار کلیک کنید تا وضعیت آن از true به false تغییر کند

حال این تب را ببندید و به گشت و گذار خود در اینترنت ادامه دهید. از حالا به بعد هر بار که قصد تماشای ویدئویی را در یوتیوب یا سایت‌های مشابه داشته باشید به صورت پیش‌فرض آن ویدئو با پلیر فلش برای شما پخش خواهد شد و به اصطلاح از شر پلیرهای HTML5 خلاص می‌شوید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.